O wydawaniu poleceń

Przedsiębiorstwo to nie tylko zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo to przede wszystkim unikalny system społeczny, który dla skutecznego zarządzania wymaga zrozumienia, kształtowania i wykorzystania charakteru relacji, jakie są jego spoiwem. Takie podejście zawdzięczamy Marry Parker Follett. Przybliżamy jej postać oraz kluczowy esej o wydawaniu poleceń. Nagranie znajdziesz na dole strony.
W tym wykładzie usłyszysz:
- Czym jest władza, a czym być nie powinna?
- Jak skutecznie wydawać polecenia?
- Kto powinien wydawać polecenia i skąd powinny płynąć?
- Dlaczego polecenia dezaktualizują się w momencie ich wydania?
- Jaka jest rola komunikacji zwrotnej (ang. feedback) w wydawaniu poleceń?
- Jak czynić podwładnych odpowiedzialnymi za zadania, które wykonują?
Z wykładu powinieneś zapamiętać, że:
- Przedsiębiorstwo, organizacja jest przede wszystkim systemem społecznym.
- System wydawania poleceń oparty w dominującym stopniu na hierarchii nie jest efektywny, a wręcz może przynosić kosztowne społecznie i finansowo skutki.
- Polecenia powinny wynikać z sytuacji, która jest znana i zrozumiała podwładnym.
- Kluczową rolą zwierzchnika jest kreacja, nie nadzór.
Pytania
- Podaj przykłady sytuacji, w których podwładni wykonują polecenia nie chcąc brać za nie odpowiedzialności.
- Wyjaśnij,jak czynić podwładnych współodpowiedzialnymi za zadania, które są im zlecane.
Definicje i pojęcia użyte w wykładzie:
Follett 1924
Władza: władza nie powinna być funkcją siły, ale umiejętnością wzmacniania poczucia siły u tych, którymi się włada.
Follett 1926
Zasady wydawania poleceń:
- Polecenia powinno wynikać z sytuacji (oryg. The order should be the law of the situation).
- Sytuacja ulega ciągłej zmianie (org, The situation is always evolving).
- Wydawanie poleceń powinno wywoływać reakcję zwrotną, a nie być działaniem jednokierunkowym (oryg. Orders should involve circular not linear behaviour).
Literatura wykorzystana w wykładzie:
Follett, M.P. Creative experience. Martino Fine Books (1924, przedruk 2013) https://www.amazon.com/Creative-Experience-Mary-Parker-Follett/dp/1614275289
Follett, M.P. The giving of orders. Scientific Foundations of Business Administration. Ed. Metcalf, H. The Williams and Wilkins Company, Baltimore (1926). Pierwsza prezentacja przed Bureau of Personnel Administration conference group,1925.
Follett, M.P. The giving of orders. Dynamic administration: the collected papers of Mary Parker Follett. Ed. Metcalf, H. and L. Urwick, L. (1940). London: Pitman http://mpfollett.ning.com/forum/attachment/download?id=3634948%3AUploadedFi35%3A6. Przedruk 2013. https://www.amazon.com/Dynamic-Administration-Collected-Papers-Follett/dp/1614274770
Kuznetsova, N.V. Mary Parker Follett – The Prophet of Management. Middle-East Journal of Scientific Research 17 (11): 1555-1559, 2013. https://www.idosi.org/mejsr/mejsr17(11)13/9.pdf
Podcast: Play in new window | Download
Najnowsze komentarze