O strategii – podejście analityczne

Rozmowa o kulturze organizacyjnej wymaga przypomnienia kluczowych zasad zarządzania strategicznego. Jak o tym opowiedzieć w 20 min? Nie sposób. Ale warto przypomnieć trzy nadzwyczajne eseje. Pierwszy zawdzięczamy prof. Porterowi. Nagranie znajdziesz na dole strony.
W tym wykładzie usłyszysz:
- Jakie siły oddziaływują na podmiot na konkurencyjnym rynku?
- Jak definiujemy strategię?
- W jaki sposób możemy ją zidentyfikować?
- Dlaczego potrzebujemy strategii?
- Jak według Portera prezentują się mapy systemów aktywności IKEA i Southwest Airlines?
- Czy można je uznać za kompletne?
- O tym co daje podejście analityczne i dlaczego potrzebujemy narzędzi syntezy?
Z wykładu powinieneś zapamiętać, że:
- Zawsze należy starać się czytać prace w oryginale i w pierwszym wydaniu.
- Warto mieć własne zdanie i weryfikować tok myślenia nawet niekwestionowanych autorytetów.
- Zawsze należy poznać, śledzić i rozumieć strategię konkurentów.
- Dużo łatwiej jest zidentyfikować cudzą strategię, niż określić własną.
Pytania
Czy zaprezentowane przez Portera (1996) przykładowe mapy systemów działań opracowane dla Southwest Airlines i IKEA wymieniają w Twojej ocenie wszystkie założenia strategiczne?
IKEA
- Ograniczony zakres obsługi klienta
- Wybór produktów dokonywany przez klienta
- Modułowa budowa mebli
- Niskie koszty wytwarzania
Southwest Airlines
- Ograniczony zakres obsługi pasażerskiej
- Częste niezawodne odloty
- Wysoce produktywny personel naziemny
- Wysoka utylizacja statków powietrznych
- Bardzo niskie ceny biletów
- Siatka połączeń realizowana samolotami średniego zasięgu pomiędzy miastami średniej wielkości i w oparciu o drugorzędowe porty lotnicze
Definicje i pojęcia użyte w wykładzie:
Porter 1979
Siły rządzące konkurencją w danym sektorze:
- Rywalizacja pomiędzy bieżącymi konkurentami (oryg. Jockeying for position among current competitors)
- Siła przetargowa dostawców (oryg. Bargaining power of suppliers)
- Siła przetargowa nabywców (oryg. Bargaining power of customers)
- Zagrożenie ze strony nowych graczy (oryg. Threat of new entrants)
- Zagrożenie se strony substytucyjnych produktów lub usług (oryg. Threat of substitute products or services)
Porter 1996
Strategia jest to szczególny zbiór działań mających na celu zajęcie unikalnej i wartościowej pozycji (oryg. Strategy is the creation of a unique and valuable position, involving a different set of activities).
Porter 1996
Mapy systemów działań pokazują w jaki sposób strategiczna pozycja przedsiębiorstwa zawiera się w zbiorze działań dostosowanych i zaprojektowanych w celu jej osiągnięcia. W przedsiębiorstwach z czytelną pozycją strategiczną można zidentyfikować pewną liczbę wyższego rzędu założeń strategicznych wspieranych poprzez klastry ściśle powiązanych działań (oryg. Activity-system maps show how a company’s strategic position is contained in a set of tailored activities designed to deliver it. In companies with a clear strategic position, a number of higher-order strategic themes can be identified and implemented through clusters of tightly linked activities).
Literatura wykorzystana w wykładzie:
Porter, M.E. How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review, March–April 1979, 137-145
Porter, M.E. What is strategy. Harvard Business Review, November – December 1996, 61-78
Podcast: Play in new window | Download
Najnowsze komentarze