Dekalog Kellehera

Herb Kelleher, jedna z najbardziej wpływowych i charyzmatycznych postaci biznesu, współzałożyciel i wieloletni prezes Southwest Airlines, udowodnił w praktyce, że wielki biznes można i należy kreować nie tyle mając liczby przed oczami ale przede wszystkim myśląc o ludziach. Jego dekalog, zbiór zasad, którymi kierował się tworząc swoją firmę, można odnieść do modelu konkurujących wartości Camerona i Quinna. Jednak należy zadać pytanie, czy sama akademicka identyfikacja modelu zarządczego wystarcza aby kształtować optymalne relacje w przedsiębiorstwie, czy potrzeba czegoś więcej? Czy należy je wypełnić szczególną treścią? Nagranie znajdziesz na dole strony.
W tym wykładzie usłyszysz:
- Czy model konkurujących wartości wystarcza do określenia optymalnych strategii?
- Jak te wartości w praktyce mogą wyglądać?
- Czym w praktyce jest dekalog Kellehera?
- Jak go stosować i dlaczego nie jest to takie proste?
- Kim była trójka ludzi, którzy stworzyli najbardziej innowacyjną linię lotniczą w historii sektora?
- Dlaczego tak wielu ich naśladuje, a tylko nielicznym udaje się zbliżyć do wzorca?
Z wykładu powinieneś zapamiętać, że:
- Model Camerona i Quinna pozwala zidentyfikować archetyp kultury, ale nie wypełni go treścią.
- Nawet doskonały pomysł bez właściwych partnerów ma nikłe szanse powodzenia.
Definicje i pojęcia użyte w wykładzie
Dekalog Kellehera
- Bądź wiarygodnym i troszczącym się o firmę liderem.
- Inwestuj w jakość obsługi klienta.
- Zatrudniaj i trenuj kompetencje relacyjne.
- Użyj konfliktu do kształtowania relacji.
- Łącz pracę z rodziną.
- Promuj oficerów łącznikowych (oryg. boundary spanning).
- Unikaj wskazywania palcem – mierz wydajność szeroko.
- Stosuj elastyczne opisy stanowisk.
- Uczyń związki zawodowe Twoimi partnerami, a nie przeciwnikami.
- Kształtuj relacje z dostawcami.
Pytania
- Wykorzystując arkusz pomiarowy Camerona/Quinna i informacje z wykładu opisz kulturę organizacyjną Southwest Airlines.
- Zastanów się, czy model ten pasuje do Twojej organizacji i co musiałoby się stać aby go zastosować?
- Wymień dekalog zasad obowiązujących w Twojej firmie.
Literatura wykorzystana w wykładzie:
Gittell, Jody Hoffer. The Southwest Airlines Way: Using the Power of Relationships to Achieve High Performance. McGrow-Hill Companies (2003) https://www.amazon.com/Southwest-Airlines-Way-Relationships-Performance/dp/0071396837
Podcast: Play in new window | Download
Najnowsze komentarze