Pomiar i doskonalenie kultury organizacyjnej

Wyróżnienie przez prof. Camerona i prof. Quinna w 1999 roku czterech archetypów kultury organizacyjnej oraz zaprezentowanie syntetycznego narzędzia służącego identyfikowaniu kultury organizacyjnej należy do jednych z najważnieszych osiągnięć w naukach o zarządządzaniu w ostatnim ćwierćwieczu. Odkrycie to uświadomiło, jak duży wpływ na sukces przedsięwzięcia ma dotychczas niewymierne i niemierzalne pojęcie kultury organizacyjnej. Co prawda zagadnienie kultury organizacyjnej było przedmiotem badań już wiele lat wcześniej, jednak do czasu Camerona i Quinna nie powstał tak uniwersalny, zrozumiały i jednocześnie prosty w użyciu przez osoby nie będące ekspertami opis i instrumentarium badawcze kultury organizacyjnej. Nagranie znajdziesz na dole strony.
W tym wykładzie usłyszysz:
- Jak mierzyć kulturę organizacyjną?
- Jakie archetypy kultury wyróżniamy?
- O cyklu zmienności kultury organizacyjnej.
- O różnorodności kultur w ramach tej samej organizacji.
- O tym, jak doskonalić kulturę organizacyjną.
- I o tym czego nie przeczytasz w książce Camerona/Quinna.
Z wykładu powinieneś zapamiętać, że:
- Cztery archetypy kultur organizacyjnych to: klan, adhokracja, kultura rynkowa i hierarchiczna.
- Kultura organizacyjna całej organizacji jest wypadkową kultur jej zespołów.
- Brak zrozumienia zróżnicowania kultur wewnątrz organizacji jest ważną przyczyną braku skuteczności.
Definicje i pojęcia użyte w wykładzie
Kultura organizacyjna w modelu konkurujących wartości (Cameron, Quinn 1999)
Archetypy kultury:
- kultura klanowa (Do things together)
ukierunkowana na długofalowy rozwój oparty o szczególną wartość, jaką są dla organizacji jej zasoby ludzkie - adhokracja (Do things first)
ukierunkowana na osiąganie przełomowych rozwiązań i innowacyjność, jako źródeł sukcesu organizacji - kultura prorynkowa (Do things fast)
nagradzająca osiągnięcie celu (operacyjnego, handlowego, etc.) w krótkiej powtarzalnej perspektywie - kultura hierarchiczna (Do things right)
u której podstaw leży pomiar, metodyczne doskonalenie procedur i sukcesywne doskonalenie organizacji
Obszary analizy kultury:
- Dominujące cechy
- Postawy liderów
- Zarządzanie personelem
- Spoiwo organizacji
- Obszary szczególnej wagi
- Kryteria sukcesu
Pytania
Wykorzystując arkusz pomiarowy Camerona/Quinna, dokonaj pomiaru kultury w Twojej o organizacji:
- Jaki rodzaj kultury przeważa, a jaki jest najsłabiej zaakcentowany?
- Czy jest to w Twojej ocenie model optymalny?
- Jaki powinien być odpowiedni model kultury organizacyjnej dziś, a jaki jutro?
Literatura wykorzystana w wykładzie (zawsze polecam czytanie wpierw oryginału):
Cameron Kim S., Quinn Robert E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Jossey-Bass Business & Management 1999. http://www.amazon.com/Diagnosing-Changing-Organizational-Culture-Jossey-Bass/dp/0787982830
polskie wydanie: Cameron Kim S., Quinn Robert E. Kultura organizacyjna. Diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Wolters Kluwer 2015. http://www.kultura-organizacyjna.wolterskluwer.pl
wersja online 2nd edition: dostępna w serwisie ResearchGate poprzez stronę google.com
Podcast: Play in new window | Download
Najnowsze komentarze